Over de markt Extra Markt Info Markt voordeel en aanbod

Markt bezoekers voordeel en aanbod op de dag en weekmarkt

Markt voordeel en aanbod op de dag en weekmarkt voor de bezoekers. Het assortiment op de warenmarkt kan worden onverdeeld in food (voedings- en genotsmiddelen) en non-food. Ook zijn er bij markten vaak verkoopplaatsen te vinden welke tweedehands goederen aanbieden. In de non-foodsector hebben kleding en bloemen vaak het grootste aandeel. Elke markt kent een specifieke samenstelling van het aanbod. Men ziet deze goederen bij elkaar geplaatst. Vis in de vis rij en groenten in de groenten rij.

Op een bepaald herkenbaar deel van de markt zal men ook andere passende goederen aantreffen. Zo is het gewenst dat een luide verkoop en geuren geen last geeft voor de omwonenden.

De warenmarkt heeft voor veel gemeenten en consumenten een niet meer weg te denken plek in de maatschappij. Deze gemeentelijke markten hebben een aantrekkingskracht op de regio maar ook toeristen weten tijdens de vakantie de weg naar markten te vinden. Het belang van een goede warenmarkt voor de gemeente, marktkooplui en consument zal de lokale economie ondersteunen De warenmarkt levert een bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de gemeentelijke locatie met daarbij het stadsdeel of wijk, als ontmoetingsplaats, sociale functie en een plek voor goedkope producten van goede kwaliteit. Voor de consument is de markt een leuk uitje en zeer geliefd.

Voor de gevestigde detailhandel is een markt enorm belangrijk. Markt en winkelaanbod profiteren beiden van de aanzuigende werking. Waar veel mensen samenkomen wordt ook veel meer uitgegeven en geconsumeerd. De markt en winkels hebben voordeel van de consumenten als er samen wordt gewerkt.

-->

De warenmarkt zorgt - meer in het algemeen - voor een tijdelijke verbreding van het voorzieningen pakket en komt tegemoet aan de specifieke consumentenwensen. De markt wordt altijd goed bezocht en de product diversiteit is erg groot. Op de markten ziet men ook diverse culturen samensmelten en is het voor mensen met een niet westerse achtergrond een perfecte mogelijkheid om de Nederlandse cultuur te ontdekken. De toegang is laag laagdrempelig en ook voor mensen slecht ter been is de markt vaak goed toegankelijk.

Voor de marktkooplieden is de markt ontzettend belangrijkste. Zij krijgen een inkomen op de warenmarkt en spelen in op de verkoop van trendy producten en voedingspatronen. In combinatie met het internet kunnen zij via de markt een toegevoegde waarde geven en de service en klanten binding goed op elkaar afstellen. Kansen van de markt met gedegen samenwerking maakt het geheel tot een succes. Met de gevestigde handel, de horeca, en organisaties op het gebied van detailhandel afspraken maken is erg belangrijk.

Rondom een markt zijn vaak diverse activiteiten te vinden en is de mensenstroom groot. Horeca met terrasjes maar ook de grootgrutters zoals Albert Heyn, Jumbo en Action kiezen hun locatie vaak aan de drukke markt of de directe omgeving.

De markt en omgeving trekt volk! Gedegen en ordelijke organisatie en een professionele samenstelling van de markten is daarom van groot belang. Veel markten worden dan ook los gekoppeld van de gemeente en gaan in geprivatiseerde handen over. Meestal wordt hiervoor een stichting, commissie, vereniging, C.V. of BV opgericht. De marktpromotie is daarbij zeer belangrijk, geen verdeeldheid in de organisatie en met zijn alle op dezelfde lijn en een goed uitgestippeld beleid is van groot belang.

Inspelen op veranderd consumentengedrag is meegaan met de toekomst. Meer nadruk op kwaliteit, betere prestatie en inspelen op vraag naar meer gerichte service. Ook de markten moeten meedraaien met vraag en aanbod en dienen de consumenten op hun wenken te bedienen. Alleen op een tactische manier kan en zal men de bezoekers als vast klant kunnen behouden. De markt, het grootste warenhuis van Nederland heeft veel te bieden en is multicultureel. Ondanks dat het verkopen via internet een enorm marktaandeel heeft, zal men altijd het gevoel van het ruiken, proeven en voelen op de markt willen blijven behouden.