Over de markt Op de markt Markt publiek

Marktondernemer en de bezoekers

De sfeer en uitstraling van je kraam en je eigen houding richting het publiek spelen een grote rol. Hoe stel je je op als marktondernemer op de markt voor een goede verkoop. Zelfverzekerd en weten waar je over praat bij het product welke je aanbiedt op de markten.

Stel je vriendelijk en positief op maar zeker niet opdringerig. Een vrolijk gezicht, glimlach en je positieve uitstraling achter de kraam kosten niets. Breek het ijs, maak een grapje of gezellige opmerking. Een praatje over het weer of het laatste marktnieuws. Maak jezelf en je producten goed zichtbaar. Besteed al aandacht aan de bezoeker nog voordat het je (nieuwe) klant op de markt gaat worden. Dat maakt contact en is de marktbezoeker eerder geneigd om daarna een vraag te stellen over het artikel welke hij of zij mogelijk wil kopen. Stel de kant tevreden en geef ook aan dat er garantie op de producten zit. Klantenbinding is zeker op de markt een goed zaak.

advertentie

Volgens de Europese richtlijnen dienen prijzen duidelijk zichtbaar op de artikelen aangebracht te zijn. Standwerkers hebben hierbij meestal en uitzondering omdat zij de producten presenteren in een stand. Meestal gebruiken standwerkers demonstratie artikelen en aan het eind van de product presentatie vertellen zij pas de prijs. De standwerker is dan ook ontheven van deze regel.

Marktkooplui en winkeliers dienen echter duidelijk de prijs te vermelden op de producten. Doe dit op een leuke manier en geef de klant het gevoel dat er extra aandacht aan zowel de handel als aan de klant wordt gegeven.

Plastic tassen zijn verboden op de markt maar als de kosten goed opwegen tegen de baten... Neem in overweging voor marktpromotie, maak mooie stoffen tasjes met je logo en website naam. Geef deze samen met een verfrissend snoepje mee aan de klanten. Doe er een visite kaartje in of een sticker met je bedrijfslogo of een bedankje erop. Gratis reclame, extra aandacht voor jouw marktonderneming en voor de klant. Zo bespaar je ook het milieu.

Als je de klant leert kennen, kun je de handel op deze doelgroep richten. Wat vinden de marktbezoekers leuk? maak een praatje en kom er in het gesprek achter wat de klant graag op de markt zou willen. Wordt lid van de marktcommissie en neem zeker deel aan de markt Facebook promoties. Laat je zien en horen, samen met je collega's maak je de markt maar zonder publiek, ook geen markt.