Over MM Partnerberichten Explosieve groei in logistiek vastgoed: wat drijft de vraag?

Het is logistiek vastgoed dat in de afgelopen decennia revolutionair is veranderd van een relatief stabiele markt naar een zeer competitieve groeisector. Nieuwe distributiecentra en opslagruimtes schieten uit de grond, terwijl bedrijven vechten om de beste locaties in een land dat te maken heeft met schaarste in beschikbare ruimte. Wie nu niet vooruitdenkt, raakt achterop in een markt die sneller verandert dan ooit tevoren. En het is de combinatie van e-commerce, supply chain-problemen en strengere milieueisen die de sector onder druk zetten.

E-commerce en de behoefte aan sneller leveren

Waar consumenten vroeger geduldig enkele dagen moesten wachtten op hun bestelling, verwachten ze nu levering binnen 24 uur, of zelfs dezelfde dag. Dat heeft een kettingreactie veroorzaakt in de logistieke sector: bedrijven moeten hun distributiecentra dichter bij stedelijke gebieden zien te krijgen om die snelheid te garanderen. Een van de ontwikkelingen die daarbij helpen en we de laatste tijd steeds vaker tegenkomen zijn last-mile hubs; kleinere magazijnen die strategisch verspreid liggen voor efficiënte bezorging en de logistieke keten verkorten door zowel sneller als flexibeler in te spelen op de vraag.

Maar niet alles draait alleen om locatie, maar ook om efficiëntie. E-commercebedrijven investeren fors in automatisering, met magazijnen die vol staan met geavanceerde sorteersystemen, geautomatiseerde stellingen en robots die razendsnel bestellingen verwerken. Veel oudere bedrijfspanden zijn hier simpelweg niet op ingericht – ze missen de juiste hoogte, vloerbelasting of infrastructuur. Daardoor neemt de vraag naar moderne, technologisch geavanceerde logistieke centra alleen maar verder toe.

Van just-in-time naar just-in-case

Jarenlang draaide supply chain management om just-in-time bevoorrading: minimale voorraden en leveringen, precies op het juiste moment. Maar de recente wereldwijde verstoringen – van pandemieën tot geopolitieke spanningen – hebben bedrijven noodgedwongen om grotere buffervoorraden aan te houden. 
Dit zogeheten just-in-case model betekent dat bedrijven meer opslagruimte nodig hebben om leveringsproblemen te voorkomen. Ook de trend van reshoring – waarbij bedrijven hun productie terughalen naar Europa om minder afhankelijk te zijn van Aziatische markten – lijkt de vraag te vergroten naar hoogwaardige logistieke faciliteiten.

Ruimtetekort en de opkomst van multimodale hubs

En met de sterke vraag is geschikte ruimte voor logistiek vastgoed schaars. In Nederland worden of zijn de bedrijventerreinen reeds volgebouwd, terwijl de stadslogistiek alsmaar complexer lijkt te worden. 
Bedrijven zijn daarom op zoek naar de multimodale knooppunten – locaties die goed bereikbaar zijn via weg, water en spoor. Dit maakt transport efficiënter en maakt het gemakkelijker om aansluiting te vinden op de duurzaamheidsdoelen, zoals de vermindering van CO₂-uitstoot door transportoptimalisatie.
Een bedrijfslocatie nodig die toekomstbestendig is? VWLD ontwikkelt strategisch gelegen logistiek vastgoed dat build to suit aansluit op uiteenlopende operationele processen van bedrijven. Ontdek de mogelijkheden met de logistieke vastgoedontwikkelaars van VWLD.

Lees ook: