Over MM Partnerberichten Nieuwe markten betreden met jouw bedrijf: 5x tips

Je kunt verschillende kanten opgaan om jouw bedrijf te kunnen laten groeien. Zo kun je bijvoorbeeld een nieuwe markt betreden, zoals de internationale markt. Een goede voorbereiding is in dit geval wel een belangrijk aspect. We zetten hieronder een aantal tips op een rij waar je op kunt letten als je van plan bent om nieuwe markten te betreden met jouw bedrijf.

Tip 1. Werf lokaal personeel

Het kan slim zijn om lokaal personeel te werven als je naar een nieuwe markt gaat. Door personeel aan te nemen in het land waar je wil uitbreiden, krijg je ook kennis van hen. Denk aan marktinzichten, gewoonten en culturele aspecten waar je rekening mee kunt houden. Bovendien kunnen zij jou ook meer vertellen over bepaalde strategieën die je kunt inzetten en het vertrouwen opbouwen. Lokaal personeel kan de markt namelijk echt begrijpen.
Lokaal personeel kan dus veel voordelen opleveren. Maar, hoe kom je aan lokaal personeel? Je kunt hiervoor een employer of record inschakelen. Dit is een bedrijf dat personeel voor jou werft, maar ook verstand heeft van de wetten en regelgeving in het betreffende land. Bovendien kun jij zo tijd besparen, maar ook kosten besparen; zij hebben namelijk een juridische entiteit.

Tip 2. Doe marktonderzoek

Als je een nieuwe markt gaat betreden, gaat hier natuurlijk ook een onderzoek aan vooraf. Zo moet je natuurlijk wel weten of er vraag is naar jouw product of dienst. Je moet weten waar jouw kansen liggen en wat de markt nodig heeft. Ook is een concurrentieonderzoek belangrijk als je je wil focussen op een andere markt. Hoe positioneer je jezelf ten opzichte van de lokale spelers? Daarnaast is het in het marktonderzoek ook belangrijk om rekening te houden met de eventuele culturele en economische verschillen.

Tip 3. Begrijp de lokale regelgeving

Ondernemen in het buitenland zorgt ervoor dat je ook te maken krijgt met bepaalde wetten en regels. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verschillen in belastingsystemen en btw-regels, de vergunningen die je moet aanvragen en de privacy- en gegevensbescherming in het buitenland. Ook als je personeel in het buitenland gaat aannemen, heb je natuurlijk te maken met bepaalde regels. Een employer of record kan je hierbij helpen, zoals hierboven al werd benoemd. Ook kun je via hen gebruikmaken van een internationale payroll service. Een internationale salarisadministratie kan namelijk iets anders in elkaar steken dan je gewend bent en het is belangrijk dat je hier goed mee overweg kunt gaan. Gelukkig kan ook de employer of record jou hier ook bij helpen.

Tip 4. Begin klein en test de markt

Daarnaast kan het een tip zijn om klein te beginnen en de markt op deze manier een beetje te testen. Je kunt bijvoorbeeld een proefperiode starten in deze specifieke regio en ontdekken hoe de markt reageert op jouw bedrijf. Bovendien is dit ook een goed moment om feedback te verzamelen van jouw doelgroep. Desnoods kun je dan nog aanpassingen doorvoeren, of je kunt opschalen als er succes is.

Tip 5. Denk aan je vindbaarheid

Als je in een nieuwe markt en dus ook op een nieuwe plek gaat ondernemen, is het belangrijk om ook te denken aan de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld stilstaan bij de vraag of je marketing en branding ook aangepast moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan de lokale taal of de cultuur. Je kunt ook per land waar je naartoe gaat een marketingstrategie bepalen. Denk bijvoorbeeld aan social media die je kunt inzetten, maar ook het gebruik van de zoekmachine en advertentieplatformen die per land kunnen verschillen. Vervolgens is het ook slim om SEO in te zetten om zo je online vindbaarheid te kunnen verhogen.

Lees ook: