Marktgeschiedenis, een ver en rijk handels verleden.
De geschiedenis van de markt en straathandel gaat terug naar een ver verleden. Het woord markt is afkomstig van het Latijnse Mercatus wat zoveel betekend als markt en de handel. Deze benaming is in vele talen terug te vinden. Mede door het feit dat de Romeinen in oud Europa enkele eeuwen heerschap hebben gehad, creëerden zij een plaats waar kopers en verkopers elkaar konden ontmoeten. Hier ontstond de handel, FORUM MERCATUM. Nu is dit terug te vinden in georganiseerde gemeentelijke markten.
Markten zijn in vele talen terug te vinden. Om er enkele wereldwijd te benoemen,: In Holland en Duitsland, markt - Frankrijk, Marché - Engelse, market - Spaans en Portugees, Mercado - Italiaans, Merkato Esperanto, Mercato - Afrikaans, Mark - Pools, Rynek, - Arabisch سوق, - Bulgaars пазар - Chinees 市場 – Koreaans, 시장 - Jidish מאַרק - Fins, Markkinat - Zweeds, Marknad – Hindi, बाजार - Hebrews, בשוק – Latijn, Forum – Turks, Pazar – Indonesisch, Pasar - Swahili, Soko – Russisch, рынок – Schots Gaelisch, Mhargaidh – Koerdish, Bazar – Grieks – αγορά – Thai, ตลาด en even als laatste maar zeker niet de minste in het Fries, Merk.
De vraag en het aanbod bepaalde mede de markt met producten en diensten. Dit konden verhandelbare goederen en ruil producten zijn zoals vis, graag, groeten, vlees en vee. Door deze handelingen ontstond de handel en werd er een prijs aan een product gekoppeld. Zo werd de intrede van het muntenstelsel ook bevorderd.
Vóór de negentiende eeuw bestond er in Nederland geen eenheidsstaat. De gewesten hadden ieder hun eigen bestuur. Pas na de Tachtigjarige Oorlog, met zijn Onafhankelijkheidsverklaring, de daarop volgende Gouden Eeuw en het einde van de in verval geraakte Republiek, kwam in 1815 de oprichting van het Koninkrijk der Nederlanden tot stand. De Belgische revolutie van 1830 resulteerde min of meer in het Nederland van nu. Dit heeft de regulering en marktverordeningen bepaald welke vandaag als regelgeving door veel gemeenten worden gehanteerd. Halverwege de 19e eeuw ontstonden de standwerkers waar voorheen marskramers Europa doorreisden met producten welke zij meebrachten uit verschillende regio's. Nog halverwege de 20e eeuw waren er volop ongeplaveide straten en wegen wat de handel verspreiding niet bevorderden. Karen sporen uit de late middeleeuwen waren toen nog duidelijk zichtbaar. Het dicht vertakte Nederlandse wegennet van vandaag beschikt over 140.000 kilometer openbare wegen, waarvan de rijkswegen (o.a. snelweg) ruim 7.000 kilometer betrekken.
Nederland behoort tot een van de drukst bereden snelwegen. Pas in de vorige eeuw is er structuur aangelegd voor Rijkswegen, nu de autosnelwegen en provinciale wegen. Voor die tijd werd er ook handel gedreven en was het paard en wagen van onschatbare waarde. Ossenwagens, hondenkarren en alle viervoeters die mee konden brachten een aandeel in de vervoer van handel. Via kanalen en rivieren werd veel handel vervoerd dat al sinds de Romeins tijd. Het was enorm gevaarlijk met struikrovers en bendes. Dat de structuur van de wegen toen heel anders was is wel duidelijk. Deze liepen vaak over zand en klei, langs rivieren, bossen en heuvels. Weersomstandigheden waren van grote invloed op het verspreiden van de handel. Jaarmarkten waren van enorme invloed voor de economische ontwikkeling en de onderlinge contacten met andere gewesten (regio's)